
The New York Times 
“A Chaotic Kenya Vote and a Secret U.S. Exit Poll” 

By Mike McIntire and Jeffrey Gettleman 
January 31, 2009 

 
For three days in December 2007, Kenya slid into chaos as ballot 
counters steadily took what appeared to be a presidential election 
victory for the challenger and delivered it to the incumbent. 

 

As tensions mounted, Kenneth Flottman sat in Nairobi and grew 
increasingly frustrated. He had in his hands the results of an exit 
poll, paid for by the United States government, that supported 
the initial returns favoring the challenger, Raila Odinga.  

The data was not available until January 17, 2008, 21 days after the 
elections and Flottman did not, until February 8, 2008, express to IRI 
officials that the exit poll should be released.   
 
As early as January 15, 2008, Flottman was writing to an U.S. 
Embassy official, “To be perfectly frank, my single biggest concern 
was the release of ‘preliminary’ oral data most especially while the 
polls were still open and also while the actually [sic] 
counting/tallying were underway.” 
 
On January 19, 2008, Flottman writes to IRI officials and a U.S.-
based polling consultant that “This is enough to tell me that we need 
to check against the actual questionnaires to ses [sic] what they do 
and don’t say.”   
 
In a later e-mail on January 19 Flottman wrote to IRI officials “James 
[Long a Kenya-based polling consultant with the political science 
department at the University of California at San Diego who oversaw 
the Kenya exit poll for IRI] agrees we should do an audit.  We will 
set up the meeting and then I’ll just have him start auditing.  Will let 
you know what we are finding.”   
 
On January 24, 2008, James Long writes to Flottman discussing the 
Kenyan polling firm, “I have no idea how they [expletive deleted] up 
the weighting, but please don’t give this information to anyone, it’s 
wrong.” 
 
Later on January 24, 2008, Flottman writes to IRI officials, “James 

1 
 



brought up the idea of hiring people here to re-code everything 
anyway, at their expense.  He is fairly p.o.’d at Strategic about what 
they gave us today.” 
 
Flottman writes to IRI officials later on January 25, 2008, “I am 
inclined to think that recoding the whole thing from scratch here 
would be the way to go.” 
 

Mr. Flottman, East Africa director for the International 
Republican Institute, the pro-democracy group that administered 
the poll, said he had believed that the results would promptly be 
made public, as a check against election fraud by either side. But 
then his supervisors said the poll numbers would be kept secret. 

That is not true.  IRI’s policy has always been to not release any poll 
unless and until there is confidence in the integrity of the data – as 
IRI said in a statement issued on January 15, 2008.   
 
At no time was a decision made to keep the poll numbers secret, in 
fact just the opposite.  IRI’s intention was always to release the poll 
results as soon as data, in which the Institute had confidence, was 
available.  Because of the flawed data entry IRI worked for six-and-
a-half months to have all the data re-entered and independently 
reviewed by three pollsters.  It was not until this was done that IRI 
had confidence to release the data. 
 
The original data Flottman now claims IRI should have released 
showed Raila Odinga winning by eight points – 48.5 percent to 40.9 
percent.  The re-entered data show Odinga winning by six points – 
46.4 percent to 40.3 percent.  More to the point, IRI did not know in 
January how flawed the original data was (it would not know that 
until the data was correctly entered) and the correctly entered data 
could have shown a far different result, perhaps even a different 
winner.   
 
In a presentation on the poll at the Center for Strategic and 
International Studies in July 2008, James Long used data that showed 
Odinga winning by six points.  So even Long was not willing to use 
the original data…the data Flottman is now claiming he told IRI it 
should have released. 
 

When the incumbent, Mwai Kibaki, was finally declared the Violence broke out in Kenya on December 29, 2007.  Again, the 

2 
 



winner amid cries of foul, Kenya exploded in violence that 
would leave more than 1,000 people dead before the two sides 
negotiated a power-sharing deal two months later. With rioters 
roaming the streets, Mr. Flottman sent an e-mail message to a 
colleague saying he was worried that, in rebuffing his pleas to 
release the poll, the institute had succumbed to political pressure 
from American officials. 

initial flawed data was not available until January 17, 2008. 
 
From January 17 through February 1, 2008, James Long attempted to 
reconcile discrepancies in the data.  Given all of the concerns raised, 
that data was then sent to Craig Tufty, a U.S.-based pollster with 
expertise in Kenya, a pollster whose opinion Flottman had sought out 
in the preparation of the exit poll, to conduct an independent review.  
On February 5 Tufty advised IRI it could not release the poll with 
confidence.  Flottman was notified of Tufty’s recommendation 
immediately.  IRI did not issue its statement outlining the concerns 
raised by Tufty until February 7, 2008.  Flottman had two days to 
respond to Tufty’s concerns to show that they were either unfounded, 
had been addressed or were statistically irrelevant.  He did nothing.   
 
Flottman may have been sharing conspiracy theories he had with 
other people outside IRI, but he never made his supervisor or the 
management of IRI aware “that, in rebuffing his pleas to release the 
poll, the institute had succumbed to political pressure from American 
officials.”  In fact, he was making no “pleas” and he never raised this 
point with anyone at IRI involved in the decision-making process.   
 

“Supporting democracy and managing political outcomes are 
two different objectives for a nonpartisan, foreign-based 
organization or country,” he wrote, “and sometimes there is a 
conflict that requires a choice.” 

 

A year later, the poll’s fate remains a source of bitter contention, 
even as Kenya has moved to remake its electoral system. The 
failure to disclose it was raised at a Senate hearing in 
Washington last year and has been denounced by human rights 
advocates, who said it might have saved lives by nudging Mr. 
Kibaki to accept a negotiated settlement more quickly. 

Senator Russell Feingold asked then-Assistant Secretary of State for 
Africa Jendayi Frazier and USAID Africa Administrator Kate 
Almquist why the poll had not been released and if State and USAID 
had taken a position about why the poll should or should not be 
released.  Assistant Secretary of State Frazier responded that “I 
haven’t discussed it [the poll] with IRI, and so I don’t know why they 
haven’t made their report public.” 
 
Assistant Administrator Almquist stated, “To my knowledge, we 
have not asked IRI not to make the report public, but I believe there 
is a question of confidence for IRI in the results of the exit poll.”  

3 
 

http://www.iri.org/africa/kenya/2008-02-07-kenya.asp


 
IRI then briefed the Senator’s staff on the review process the poll was 
undergoing.  The Senator’s staff was and has continued to be 
informed of IRI’s efforts to ensure the validity of the poll before it 
was released and has not expressed any additional concerns about the 
poll to the public or to IRI staff. 
 

Exit polls, of course, are not always accurate, and it is impossible 
to know if events might have played out differently had the 
institute publicized the results, as it has usually done elsewhere. 
But in Kenya’s highly contested election, this particular exit poll, 
conducted by an experienced American organization, might have 
been the best gauge of who really won.  

This implies that IRI did not release valid exit poll results.  That is 
completely false.  The data was released as soon as IRI had 
confidence in the data.  Later in the article the Times admits IRI did 
release the poll so why make it sound as if the poll was not released? 
 
Since 2000 IRI has conducted 13 exit polls.  In six cases results were 
not released for weeks if not months after Election Day, including an 
exit poll conducted in conjunction with Kenya’s 2002 presidential 
and parliamentary elections, which was never released.  (Unlike in 
established democratic societies, where exit polls are conducted to 
project a winner in an election, those conducted in emerging and non-
democratic societies are done with the purpose of providing 
quantitative data about the election process.  These data are an 
important component of understanding democratic development and 
provide the public and governments with valuable information to 
make assistance and policy decisions.) 
 

An examination by The New York Times found that the official 
explanation for withholding the poll — that it was technically 
flawed — was disputed by at least four people involved in the 
institute’s Kenya operations. The examination, including 
interviews and a review of e-mail messages and internal 
memorandums, raises questions about the intentions and 
priorities of American observers as Kenyans desperately sought 
credible information about the vote.  

Flottman is the only person “involved in the Institute’s Kenya 
operation” who makes this claim.    
 
There are more than 2,000 e-mails dealing with the Kenya exit poll.  
The article quotes liberally from e-mails Flottman to buttress the 
charge.  Not mentioned are other Flottman e-mails in which he agrees 
with IRI’s decision not to release the poll because the Institute 
believed the data was flawed.     
 
As noted above, for example, in one such e-mail that was sent as late 
as January 25, 2008, Flottman tells his superiors in Washington that 
“I am inclined to think that recoding the whole thing from scratch 

4 
 



here would be the way to go.” 
  

None of those interviewed professed to know why the institute 
withheld the results. But the decision was consistent with other 
American actions that seemed focused on preserving stability in 
Kenya, rather than determining the actual winner. 

It is not the job of Americans to determine the winner in other 
country’s elections.  That is the job of voters in that country.  If 
Flottman thought it was IRI’s job to determine a winner in the Kenya 
election he had clear misunderstanding of the role IRI plays. 
 
IRI issued three separate statements (IRI Statement on December 27, 
2007, Kenya Election Day Poll and Poll Results, August 14, 2008; 
IRI Statement on Kenya Exit Poll, February 7, 2008; IRI Statement 
on Kenya Exit Poll, January 15, 2008) detailing why IRI was unable 
to release the poll as that point.  Those statements have been widely 
distributed and have been consistently available on www.iri.org. 
 
In addition, IRI continually briefed interested parties throughout the 
review process so that they were aware of the latest information. 
 

When Mr. Kibaki claimed victory on Dec. 30, 2007, the State 
Department quickly congratulated him and called on Kenyans to 
accept the outcome, even though international observers had 
reported instances of serious ballot-counting fraud. American 
officials backed away from their endorsement the next day and 
ultimately pushed the deal that made Mr. Odinga prime minister. 

 

After insisting for months that the poll was flawed, the institute 
released it last August — long past the point of diplomatic 
impact — after outside experts whom it had hired determined 
that it was valid. It showed Mr. Kibaki losing by about six 
percentage points.  

Earlier in the article the Times implies that IRI did not release the 
poll. 
 
The poll was released in August 2008 because that is when IRI had 
completed its re-entry of the data, a course of action Flottman had 
recommended on January 25, 2008. 
 
The fact that the original data file and the re-entered data file showed 
different results for both presidential candidates proves that IRI made 
the correct decision.  Again, IRI did not know in January how flawed 
the original data was (it would not know that until the data was 
correctly entered) and the correctly entered data could have shown a 
far different result, perhaps even a different winner.   

5 
 

http://www.iri.org/africa/kenya/2008-08-14-kenya.asp
http://www.iri.org/africa/kenya/2008-08-14-kenya.asp
http://www.iri.org/africa/kenya/pdfs/2008%20August%2014%20Kenyan%20Election%20Day%20Poll,%20December%2027,%202007.pdf
http://www.iri.org/africa/kenya/2008-02-07-kenya.asp
http://www.iri.org/africa/kenya/2008-01-15-kenya.asp
http://www.iri.org/africa/kenya/2008-01-15-kenya.asp
http://www.iri.org/


 
The institute would not make anyone available for interviews. In 
written responses to questions, a spokeswoman, Lisa Gates, said 
that the decision to withhold the results was based on “a lack of 
confidence in the data, nothing else,” and that any suggestions 
that it was at the behest of the United States government were 
“completely false.” To clear its name, the institute has asked that 
the State Department inspector general look into whether the poll 
was withheld “at the request of U.S. government officials,” she 
said. 

Lisa Gates made herself available for every request Mike McIntire 
had.  Gates was involved in every aspect of the Kenya exit poll so to 
imply that the Times did not have access to someone with first-hand 
knowledge of events is disingenuous.   

“Had I.R.I. released a poll which we had reason to believe was 
incorrect,” she said, “The New York Times would be asking — 
quite rightly — how we could have been so cavalier and 
irresponsible.” The outside experts’ review, she said, showed 
that the initial results were off by two percentage points. 

The Times fails to point out that the two point difference was outside 
the poll’s margin of error. 
 
The Times’ own policy on covering polls states “Keeping poorly 
done survey research out of the paper is just as important as getting 
good survey research into the paper. If we get it wrong, we’ve not 
only misled our readers, but also damaged our credibility. This holds 
true for polls on every topic used in every section of the paper.” (The 
Times Updates Standards For Use of Poll Results, The New York 
Times, August 29, 2006) 
 
In this article the Times seems to be saying that IRI should have 
taken a course of action that not even the Times itself would have 
taken. 
 

High-Profile Task  
The institute, which is mostly government financed, conducts 
campaign workshops, polling and election monitoring in 
emerging democracies. It has earned praise from elected officials 
in many countries. But at times, it has also been accused of 
meddling. In Haiti, for example, a former American ambassador 
asserted that the institute’s operatives undermined reconciliation 
efforts among political opponents, contributing to a coup in 
2004. The institute denied it. 

The reporter is implying that IRI selectively meddles in the political 
process of other countries; clearly not understand the role IRI plays 
in supporting reformers in a country as they undertaking the difficult 
task of building democratic institutions.  In a past article on Haiti the 
accusation was IRI undermined U.S. foreign policy (See Point by 
Point Rebuttal to The New York Times article "Mixed U.S. Signals 
Helped Tilt Haiti Toward Chaos").  In this article the accusation is 
we were implementing U.S. foreign policy by suppressing an exit 
poll.  Neither are true and neither accusation are supported by any 
evidence. 

6 
 

http://www.iri.org/otherregions/news/pdfs/2006-02-08-side-by-sideofnewspaperarticle.pdf
http://www.iri.org/otherregions/news/pdfs/2006-02-08-side-by-sideofnewspaperarticle.pdf
http://www.iri.org/otherregions/news/pdfs/2006-02-08-side-by-sideofnewspaperarticle.pdf


 
This theory is undermined by the Times own reporting.  Throughout 
2007 The New York Times reported on IRI polls conducted in 
Pakistan that clearly indicated Pakistanis did not support President 
Pervez Musharraf.  This article is silent on why, if in a country 
central to the fight against terrorism IRI had repeatedly publicized 
polls so critical of the Bush administration’s closest ally, it would 
suppress an exit poll in Kenya.     
 

The institute has worked in Kenya since 1992, but the 2007 
presidential election provided its most high-profile assignment 
yet: monitoring the vote and conducting an exit poll for the 
United States Agency for International Development.  

This is not true.  IRI fielded an election observation delegation for 
Kenya’s 1992 presidential and parliamentary elections and conducted 
an exit poll for Kenya’s 2002 presidential and parliamentary 
elections.  
 
In fact, IRI has a 25-year history monitoring more than 130 elections 
and conducting hundreds of polls…many times monitoring and 
conducting exit polls for the same elections.  To imply that IRI did 
not have the expertise or the capacity to monitor Kenya’s elections 
and conduct an exit poll is not supported by any facts.  
 

Despite initial economic successes and popular support after his 
election in 2002, Mr. Kibaki had gained a reputation for playing 
divisive tribal politics, and his administration had become tainted 
by scandal. Still, he had a good relationship with the Bush 
administration and generally supported American 
counterterrorism policies in East Africa.  

 

Mr. Odinga was viewed skeptically by some in Washington 
because of his flamboyant manner and his background: he was 
educated in East Germany and named his son after Fidel Castro. 

The Times description of Prime Minister Odinga is the first time 
IRI’s management had heard this information.  IRI has worked with 
the Prime Minister for more than 20 years, if anything IRI had 
motivation to want Odinga to win.   
 

Heading the institute’s Kenya operations in 2007 was Mr. 
Flottman, on leave from his job as a senior counsel for a major 
defense contractor. His position put him in close proximity to 
Western officials in Kenya, including the American ambassador, 
Michael E. Ranneberger, a career diplomat appointed in 2006. 

 

7 
 



Mr. Flottman said he was surprised when, before the election, 
Mr. Ranneberger made public comments praising Mr. Kibaki 
and minimizing Kenyan corruption. 
Behind the scenes, Mr. Flottman recalled, the ambassador was 
even more direct. A few months before the election, Mr. 
Ranneberger proposed releasing a voter survey showing Mr. 
Kibaki ahead and trying to block a roughly simultaneous one 
favoring Mr. Odinga, according to Mr. Flottman, who said he 
witnessed the episode during a meeting at the ambassador’s 
office. The suggestion was dropped, he said, after the embassy 
learned that the pro-Odinga results were already out. 

 

“It was clear, in my opinion, that the ambassador was trying to 
influence the perceptions of the Kenyan electorate, and thus the 
campaign,” Mr. Flottman said.  

 

In an interview, Mr. Ranneberger said it would have made little 
sense to try to squelch one of many pre-election polls, and he 
called the suggestion that he had tried to tilt the outcome toward 
Mr. Kibaki “utter nonsense.” He added, “Odinga praised me for 
being very evenhanded.” 

 

Deepening Unease  
Another episode deepened Mr. Flottman’s unease. As the 
institute assembled its monitoring delegation, the ambassador 
objected to plans to include his predecessor, Mark Bellamy, 
according to two delegation members and a former State 
Department official. The institute withdrew the invitation, citing 
budget constraints. 

 

“I don’t know the reason why the ambassador wanted Mark off, 
but he did,” said one delegation member, Joel D. Barkan. He 
added, “Perhaps somebody in the Kenya government made 
comments along the way.” 

 

Mr. Flottman reached the same conclusion during a conversation 
in which the ambassador remarked that the Kibaki camp viewed 
Mr. Bellamy as “antigovernment,” according to an e-mail 
message that Mr. Flottman sent to institute officials in 
Washington shortly afterward. 

 

“In sum,” Mr. Flottman wrote, “the ambassador indicates respect In fact at the request of Flottman, IRI’s President Lorne Craner 

8 
 



for our independence, but seems to have some agenda in regard 
to the election itself.” 

contacted the Ambassador directly and explained the importance of 
IRI independence.  Craner also passed that message to Assistant 
Secretary of State for African Affairs Jendayi Frazer. 
 
In this instance, Flottman approached IRI’s President directly about 
his concerns and he saw immediate results to protect IRI’s 
independence.  During the review process of the exit poll Flottman 
never exercised this same process to raise the concerns he now claims 
he had.  
 
If Flottman thinks the Ambassador respects IRI’s independence, as 
he states here, why does he think the Ambassador would try to get 
IRI to suppress the exit poll?  
 

Mr. Ranneberger disputed that characterization, saying that he 
played no role in Mr. Bellamy’s removal. Mr. Bellamy declined 
to comment. 

 

Under its contract, the institute was expected to consult with the 
Agency for International Development and the embassy before 
releasing the exit poll results, taking into account the poll’s 
technical quality and “other key diplomatic interests.”  

This language is from a grant modification that was signed by IRI on 
October 10, 2007.  While the language is correct, the decision to 
delay release of the results until they could be reviewed was made 
solely by IRI.  No one from the U.S. government was involved in 
IRI’s decision to delay release of the results.   
 
The Times was told this on the record by IRI, but did not include that 
in their story. 
 

Quality was not expected to be a concern. In addition to retaining 
a local polling firm it had used since 2000, the institute 
contracted with Clark C. Gibson, chairman of the political 
science department at the University of California at San Diego, 
to oversee the design of the questions, the surveying of voters 
and the collection of data. 

Actually quality was a big concern and quality was IRI’s only 
concern. 
 
Throughout the preparations for the exit poll James Long, who was a 
doctoral student of Dr. Gibson’s and supervised the poll’s conduct in 
Nairobi, expressed serious concerns about the quality of work of the 
Kenyan polling firm.  In a December 3, 2007, memo to Stephanie 
Blanton, director of IRI’s Africa Programs, and Flottman, Long 
stated, “The last two exit polls, from 2002 and 2005, conducted by 
Strategic did not fall within the margin of error of the actual results. 

9 
 



This did not seem to concern many since Strategic still projected the 
winners. But failing to fall within a vote’s real margin of error either 
suggests a problem in the way Strategic conducted the poll or vote 
fraud on the part of the parties and government. I have never seen 
legitimate allegations of fraud made in either race. Because I have 
already seen some of the ways in which Strategic produces bias in 
their weekly polling results, I question their exit poll results. They 
were headed towards bias for the upcoming exit poll before I 
suggested an adjustment in their sampling methodology. Further 
improvements need to be made, however, or else the exit poll they 
conduct will not be scientific.” 
 
On December 13, 2008, Long wrote asking Flottman “Did you share 
this [a performance review of the Kenya polling firms work] with 
anyone at Strategic to say: ‘look, we know you're doing a crappy job, 
we have a way to fix it, you'd better play ball’?  Is there anyone at 
AID or State that can put pressure on?”   
 
On December 14, 2007, Long went on to write to Flottman of the 
Kenya polling firm “This is total [expletive deleted].  They never had 
120 research assistants.  They had 220.  They are clearly just trying 
to cook the books here.  We’ve caught them in outright lies.” 
 
And for a September 14-16, 2007 poll being conducted by the same 
Kenyan polling firm in Rift Valley, Western and Nyanza Provinces it 
was found that the firm was not conducting interviews they claimed 
they were.  Flottman stated in an e-mail on September 18, 2007, 
“data collectors lied to us, as did their supervisor.” 
 
On October 23, 2007, in an e-mail to an IRI colleague working on 
another program, Flottman stated, “I think Strategic has some serious 
problems, but I generally think they all try to be accurate, and the 
physical situation and culture is such that polling is a long way from 
being anywhere near as reliable here as it could hope to be in [sic] 
West.” 
 

10 
 



When the voting ended and ballot-counting began, Mr. Gibson 
and others involved in the exit poll said they expected its results 
to be announced soon. 

Given that the data was not available until January 17, 2008, it would 
have been impossible to release data when voting ended and ballot-
counting began.   
 
IRI did not have conversations with Dr. Gibson about what it would 
or would not do with the data.  Any expectations he may have had 
were not based on any involvement in the decision-making process.   
 

But senior institute officials decided to withhold it. Most 
opposed to releasing the numbers, Mr. Flottman said, was 
Constance Berry Newman, the institute board member leading 
the monitoring delegation. In an e-mail message to another 
delegation member shortly after the election, Mr. Flottman said 
Ms. Newman opposed “any kind of release from the outset — 
essentially suggesting it would be inflammatory and 
irresponsible.” 

Ms. Newman said, before she even knew what the data showed, that 
until all the data was available it was irresponsible to release results 
based on incomplete data.  Again, all of the data was not available 
until January 17, 2008.  
 

Ms. Newman, who had worked with Mr. Ranneberger when she 
was the Bush administration’s assistant secretary of state for 
African affairs, declined to comment. Mr. Ranneberger said he 
recalled speaking briefly with Ms. Newman or another institute 
official about the exit poll but had no role in deciding whether to 
release it.  

 

By Dec. 29, two days after the voting, trouble was brewing. The 
Kenyan electoral commission’s tally showed that Mr. Odinga’s 
370,000-vote lead had shrunk to 38,000 and was still dropping, 
prompting accusations of fraud. Demonstrators took to the 
streets in several cities, setting fires and threatening members of 
rival tribes. The next day, paramilitary officers converged on the 
ballot-counting center, and the commission chairman, on state-
owned radio, declared Mr. Kibaki the winner.  

At this point exit poll data was not available.  Again, even in 
incorrect form, it was not available until January 17, 2008.  So to 
imply, as this article does, that release of the data would have 
avoided these unfortunate events is ridiculous as they happened 
before there were incorrect results to release. 
 
If IRI had released the initial (incorrect) reported figure of an eight-
point win for Odinga and then subsequently released the correct 
figure the Institute would have been rightly attacked for trying to 
influence the results. 
 
Again, in a presentation on the poll at the Center for Strategic and 
International Studies in July 2008, James Long used the data that 
showed Odinga winning by six points.  So even Long was not willing 

11 
 



to use the original data…the data Flottman is now claiming he told 
IRI it should have released. 
 

Push for Information  
Among those aware of the exit poll, there was rising clamor for 
its release. 

That is simply not true.  There was no clamor.  Dr. Barkan did not 
state that he thought IRI should release the poll until his public 
comments to the African Affairs Subcommittee of the Senate Foreign 
Relations Committee on February 5, 2008.  Dr. Gibson never told IRI 
it should release the poll.  Maina Kiai, Chairman of the Kenya 
National Commission on Human Rights and L. Muthoni Wanyeki, 
Executive Director of the Kenya Human Rights Commission called 
for the poll’s release on February 6, 2008, in testimony to the House 
Foreign Affairs Subcommittee on Africa and Global Health and 
again in a Times op-ed in Feb. 12, 2008.  
 
Until early February, no one was “clamoring” for the poll’s release 
and after Feb. 5 only three people called for its release.   
 

“With the breakdown of the electoral commission, that is 
precisely the point when you want an exit poll to be released,” 
said Mr. Barkan, a Kenya expert and a senior associate at the 
Center for Strategic and International Studies.  

The Electoral Commission of Kenya began to “breakdown” on 
December 29, 2007.  At this point IRI was still waiting for the poll 
data to be available, so any information available was anecdotal, not 
empirical.  To release anecdotal information and claim that it was 
empirical to try to influence the outcome of an election would have 
been highly irresponsible, not to mention a violation of IRI’s mission. 
   

The institute remained silent until Jan. 15, 2008, when it issued a 
statement citing “concerns about the validity of the initial 
results.” 

What the Times deleted from IRI’s statement is “which were based 
on incomplete raw data in part because the violence throughout 
Kenya has delayed the return of questionnaires.” 
 
It was not until January 17, 2008, that all of the responses from the 
questionnaires had been entered and complete incorrect results were 
available.  At this time Flottman and James Long still had concerns 
about the quality of the work the Kenyan polling firm had done. 
 
Flottman in this article now claims he had already been pushing IRI 
for release of the results.  Again, the data was not available until 

12 
 



January 17, 2008, 21 days after the elections and Flottman did not, 
until February 8, 2008, express to IRI officials that the exit poll 
should be released.   
 
Again, as early as January 15, 2008, Flottman was writing to a U.S. 
Embassy official, “To be perfectly frank, my single biggest concern 
was the release of ‘preliminary’ oral data most especially while the 
polls were still open and also while the actually [sic] 
counting/tallying were underway.” 
 
Again, on January 19, 2008, Flottman states in an email to IRI 
officials and a U.S. based-polling consultant that “This is enough to 
tell me that we need to check against the actual questionnaires to ses 
[sic] what they do and don’t say.”   
 
Again, in a later e-mail on January 19 Flottman wrote to IRI officials 
“James agrees we should do an audit.  We will set up the meeting and 
then I’ll just have him start auditing.  Will let you know what we are 
finding.”   
 
Again, on January 24, 2008, James Long writes to Flottman of the 
Kenyan polling firm, “I have no idea how they [expletive deleted] up 
the weighting, but please don’t give this information to anyone, it’s 
wrong.” 
 
Again, later on January 24, 2008, Flottman writes to IRI officials, 
“James brought up the idea of hiring people here to re-code 
everything anyway, at their expense.  He is fairly p.o.’d at Strategic 
about what they gave us today.” 
 
Again, Flottman writes to IRI officials later on January 25, 2008, “I 
am inclined to think that recoding the whole thing from scratch here 
would be the way to go.” 
 

In February, with Mr. Kibaki resisting calls to share power, the 
leaders of two Kenyan human rights groups wrote an opinion 

IRI’s comments stating that the Institute “does not have confidence in 
the integrity of the data and therefore believes the poll is invalid,” 

13 
 



article for The Times, saying the refusal to release the poll had 
“fueled mistrust.” After the poll was mentioned during a Senate 
hearing, the institute stepped up its public criticism of the poll, 
saying it “does not have confidence in the integrity of the data 
and therefore believes the poll is invalid.” 

were based on the expert opinion of a U.S.-based pollster who 
reviewed the initial data set.  On February 5, 2008, he advised that 
there were: 

• Concern over the possibility of compromised questionnaires 
due to the unrest following the elections and the significant 
delay in data being returned to Nairobi as a result;  

• Significant problems with duplicate and non-sequential 
numbering of questionnaires during the coding process which 
indicates possible missing questionnaires or duplicate data-
entry of results;  

• In the full sample there were no voters who responded 
undecided or refused to answer the presidential ballot test 
question. However, in the over-sample there were voters who 
responded undecided or refused to answer; and  

• Data from the parliamentary ballot test question was excluded 
from the full data set making it impossible to compare the 
presidential ballot test question and the parliamentary ballot 
test question to check for anomalies.  

 
Again, Flottman was notified of Tufty’s recommendation 
immediately.  IRI did not issue its statement outlining the concerns 
raised by Tufty until February 7, 2008.  Had Flottman wanted to 
make a plea for IRI to release the data or respond to the concerns 
Tufty raised he had two days to do so.  He did nothing.   
 

Mr. Gibson said he told the institute that its technical concerns 
were baseless, to no avail. His contract barred him from publicly 
disclosing the polling data for six months, and in March of last 
year the institute asked him to sign a new contract that would 
have restricted him from speaking publicly about the institute’s 
polling program without written permission. 

From February 22 through March 13, 2008, Dr. Clark Gibson, 
chairman of the political science department at the University of 
California at San Diego, actively pursued collaborating with IRI on 
the re-entry of the poll data.  If, as the Times states, “Mr. Gibson said 
he told the institute that its technical concerns were baseless, to no 
avail,” why did he pursue re-entering the data for IRI? 
 

“I think they were trying to shut me up,” he said. “I refused to 
sign it.” 

The poll data was proprietary information owned by the International 
Republican Institute.  On January 14, 2008, before complete data was 
available, someone involved with the project leaked incorrect data to 
the media.   

14 
 



15 
 

 
IRI’s efforts after that unethical incident were focused on ensuring 
only accurate information was released. 
 
As IRI has stated many times, the Institute does not release a poll it 
believes is invalid and in which we do not have full confidence.   
 

In July, after his contract expired, Mr. Gibson and one of his 
doctoral students presented their analysis of the data at a seminar 
in Washington. A month later — one day before Mr. Gibson was 
to testify before Kenyan investigators — the institute announced 
that, after the outside review, it “now had confidence” in the poll 
and released the results.  

Again, the original data Flottman now claims IRI should have 
released showed Raila Odinga winning by eight points – 48.5 percent 
to 40.9 percent.  The re-entered data show Odinga winning by six 
points – 46.4 percent to 40.3 percent.  Again, IRI did not know in 
January how flawed the original data was (it would not know that 
until the data was correctly entered) and the correctly entered data 
could have shown a far different result, perhaps even a different 
winner.   
 
Again, in the presentation, held at the Center for Strategic and 
International Studies, James Long, the doctoral student, used the data 
that showed Odinga winning by six points.  So even Long was not 
willing to use the original data…the data Flottman is now claiming 
he told IRI it should have released. 
 

For Mr. Odinga, bitterness lingers. He declined to sign a letter 
the institute drafted last month that amounted to an unqualified 
endorsement of its conduct. Instead, he wrote that while he 
appreciated the institute’s past work, “the 2007 experience has 
cast some doubts among ordinary Kenyans.” 

To read the Prime Minister Odinga’s full letter to IRI see IRI 
Releases Letter from Prime Minister of Kenya. 

“While I have no evidence to make me believe that I.R.I. 
withheld the exit poll results at the request of the U.S. 
government,” Mr. Odinga wrote, “my supporters believe that had 
I.R.I. released those polls, they would have made a huge 
difference and even saved lives.” 

Again, to read the Prime Minister Odinga’s full letter to IRI see IRI 
Releases Letter from Prime Minister of Kenya. 

 

http://www.iri.org/newsreleases/2008-12-23-Kenya.asp
http://www.iri.org/newsreleases/2008-12-23-Kenya.asp
http://www.iri.org/newsreleases/2008-12-23-Kenya.asp
http://www.iri.org/newsreleases/2008-12-23-Kenya.asp

